01 mars, 2009

Karlskrona på besök...

Idag var By Mercy (Pingstkyrkan Karlskronas gospel-kör) på besök i Ullriksbergskyrkan, vilket ledde till många trevliga möten med vännerna "from back home". De sjöng på förmiddags mötet, och efteråt fikade vi tillsammans, för att sedan äta lunch (och det räckte till mig också) (fika först? fel ordning? funkade okej faktiskt=) Iallafall, sen hade Martin åkt och det var inga andra kvar så jag fick åka med en bit på vägen i Karlskrona-gängets buss. De släppte av mig längs väg 27. Därifrån tog jag en genväg genom skogen och sen tackade jag Gud för att isen låg på Trummen så att jag slapp gå runt.

Väl hemma kollade jag ikapp på Vasaloppet och femmilen i Tjeckien. Med förhoppnings på att en smula inspiration skulle infinna sig begav jag mig med skidorna neråt sjön men efter ett varv (i konstant motvind) kände jag mig så orkeslös (man har sånna dagar ibland) så jag gick hem och följde med M & R på bön i kyrkan. På så sätt fyllde jag på mina krafter, om än i första hand på en annan dimension.

Nu sitter jag och försöker få igång sändningarna från golftävlingen i Arizona utan framgång. Idag är finaldagen så hade varit roligt att få sig en titt. Får väl passa på att sumera upp skid-VM nu också, för er som inte följt med. Dagens femmil var det avslutande loppet, och för svensk del blev det tre medaljer. Den första tagen av Anders Södergren, en härligt ödmjuk kille som ledde hela loppet men blev omåkt på slutet. Lite glad och ödmjuk för det gratulerade han norrmannen som kom i en hisklig fart på slutet. Gillar honom, Anders alltså. Inom skidsporten får han nog gälla som min idol tills vidare. Det blev alltså ett silver där. Sedan blev det även silver två dagar senare då damernas sprint-staffet resulterade i ett svensk silver. Ytterligare två dagar senare lyckade Charlotte Kalla genom ett grymt lopp och klart snabbaste tid reparera skadan som föregående åkare vållat, och lyckades knipa bronset, endast en skidspets från silvret. Målet före VM var att ta fem medaljer, men med den magsjuka som har härjat får man nog ändå ge godkännt, även om det hade varit roligt om en av medaljerna varit av valören guld.

Vid internationella skidtävlingar i Norge kom bäste norrman först på femte plats. En Oslotidning hade då denna rubrik: "Det behövdes fyra utlänningar för att slå en norrman."

3 kommentarer:

Anonym sa...

Roligt att By Mercy gick bra, Rolig Norgehistoria på slutet. Soffan är på plats-det blev jättebra. Vi såg starten på Vasan, prästen i Nättraby, iförd höghatt o prästkrage, Anna Ekström född 82, intervjuades i början, hon var kul, vet inte hur det gick för henne. Såg målgången med svensk seger, det var ju roligt. Agga lever, hon skickade SMS idag. Kram från mamma

Christian sa...

Tack for VM-sammanfattningarna. Bra for oss som har varit lite "off" den senaste tiden. Ses snart!

Anonym sa...

Hej fred! Kul att läsa din blogg=)