20 november, 2008

35 km på cykeln, solsken...

...det var tanken iallafall...
Kl 10.00 ---> Solen sken. Jag var klar i skolan. Hade tänkt att springa men eftersom vädret var så fint och kylan inte så påtaglig bestämde jag mig för cykeltur istället. Jag kollade ut en runda på 35 km (tillräckligt för att jag skulle dela ledningen en av delarna (Thomaseffekten) i KSS interna tävling "Moroten"). Tänkte att turen tar nog ungefär 80 minuter så bestämde att jag skulle ha med lite energidryck så att jag orkade trampa på hela biten. Klockan var ca 10.20 då jag gav mig iväg.

Ca Kl 12.50 ---> Jag kommer hem. Blöt. Trött. Frusen. Smutsig. Hungrig.

Varför denna långa tid? 150 minuter istället för 80. Varför blöt? Varför trött? Varför smutsig? Varför hungrig? Följande hände. Allt började bra. Jag cyklade på, drack lite energidryck. När jag tittade på kartan tänkte jag ta höger i en T-korsning. Någon sådan kom aldrig. Till slut insåg jag att den inte skulle komma och svängde då av på en väg till höger. Cyklade en bit till. Sen bor man ju i Växjö, vilket gör att vädret aldrig går att lite på vilket resulterade i en regnskur under 10 minuter. Jag blev då blöt och smutsig (lika så cykeln) eftersom det stänkte både från mig själv och bilarna som körde förbi. Ett resultat av det var att jag också blev frusen. Iallafall. Efter många minuters cyklande i motvind och regn fick jag äntligen se den; skylten med texten Växjö. Jag såg dock inte hur långt det var kvar förrän jag kom närmare; 31 km. Hmmm. Sportdrycken var slut och lika så energin i kroppen. Det kändes bra! (NOT!) Därefter sänkte jag tempot lite och försökte att tycka det var roligt, trots att det var jobbigt. Men jag kom hem iallafall. Sammalagt blev det 65 km, alltså något längre än tänkt =). Det är långt kvar innan jag kan cykla dom där 18 milen jag har i sikte. Det var jobbigt men också väldigt väldigt roligt. Nu väntar jag bara på pappa som ska komma ikväll, så vi ska ut och springa en runda kring sjön =).

Vill dessutom passa på att bekräfta Chrilles senaste inlägg. Vi har väldigt vacker natur runt omkring oss. Det är lätt att man blir så van så att man inte ser den. Tänkte på det idag när jag var ute på cykeln och det var faktiskt väldigt fint. Men det är väldigt svårt att uppskatta det, tyvärr.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, Du skulle kanske lära dig lite mer karta innan Du ger Dig ut igen. Hoppas inte Din förkylning återkommer som ett brev på posten. Men i så fall kan Du ju ringa till sura tanten och få en tid på vårdcentralen./Mamma

Christian sa...

haha, way to go. Så då har du kört ditt första långpass på cykel nu då, lite ofrivilligt kanske, men det spelar ju mindre roll (tur att du hade med dig en flaska sportdryck iallafall). Och du kommer ta hem bonuspoängen i moroten. Cykeln går att tvätta, och glöm inte smörja kedjan lite. Vid denna tiden förra året vet jag inte om jag hade cyklat 65 km någon gång så du ligger bra till inför triathlonsäsongen 2009 :)